لغو پروژه خودرو برقی خودکار اپل

پس از سال‌ها تلاش و صرف هزینه‌های قابل توجه، شرکت فناوری بزرگ اپل، پروژه‌ی ساخت خودرو برقی خودکار خود را که با نام "پروژه تایتان"  شناخته می‌شد، به طور کامل متوقف کرد. این تصمیم موجب از بین رفتن شغل برای صدها نفر از کارکنان پروژه شده و تمامی فعالیت‌ها بر روی آن متوقف گردیده است. همچنین، برخی از کارکنان این پروژه به بخش هوش مصنوعی جنریتیو اپل منتقل می‌شوند، در حالی که سایرین 90 روز فرصت دارند تا شغل جدیدی در بخش‌های دیگر شرکت یافته و در غیر این صورت از کار بیکار خواهند شد.

تصمیم برای توقف پروژه در زمانی اتخاذ شده است که خودروسازان بزرگ در حال بازنگری سرمایه‌گذاری‌های خود در خودروهای برقی و افزایش بازرسی پروژه‌های خودروهای خودکار هستند. ورود اپل به صنعت خودرو همچنین به عنوان یک فرصت بالقوه برای افزایش سود نهایی آن در نظر گرفته می‌شد، زیرا این ورود منابع درآمد جدیدی را برای مقابله با رکود فروش سخت‌افزار آن ایجاد می‌کرد.

پروژه تایتان که در سال 2014 آغاز شده بود، ابتدا با حدود 5000 نفر از کارکنان به آن پرداخته شد. اما در طول دهه گذشته، اپل بارها رویکرد خود را در این پروژه تغییر داده و بین ساخت رقیبی برای تسلا در زمینه خودروهای تمام برقی و ساخت خودرویی کاملاً خودکار نوساناتی داشته است.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که مدیران ارشد اپل در ماه ژانویه تحت فشار قرار گرفته بودند تا راهی برای عرضه زودهنگام محصول به بازار پیدا کنند. اپل در طول سال‌ها از تعدادی از مدیران ارشد صنعت خودرو در پروژه تایتان استفاده کرده است، از برجسته ترین آنها می‌توان به داگ فیلد (Doug Field) ،  مدیر سابق تسلا اشاره کرد. همچنین، اپل مدیرانی از لامبورگینی و فورد را نیز به خدمت گرفته بود.

در سال 2021، اپل اولریش کرانز (Ulrich Kranz) ، مدیر سابق BMW که در راه‌اندازی برنامه آی 3  نقش داشته بود، از استارتاپ خودرو برقی کانو  استخدام کرد. اپل همچنین برای یافتن شریک تولید قراردادی، مالکیت معنوی و نیروی کار با کانو مذاکراتی انجام داده بود. این جستجو شامل مذاکراتی با هیوندای و کیا  نیز می‌شد. با توقف پروژه تایتان، مشخص نیست که آیا اپل در آینده دوباره به دنبال ورود به عرصه‌ی خودروهای برقی خودکار خواهد بود یا خیر.