سرمایه‌گذاری 16 میلیون دلاری مایکروسافت در میسترال ای آی (Mistral AI)

 

در ماه فوریه سال 2024، یک استارت‌آپ هوش مصنوعی به نام میسترال ای آی (Mistral AI) که مستقر در پاریس است و بر روی مدل‌های بنیادین کار می‌کند، مدل زبان بزرگ جدیدی را معرفی کرد که قادر به رقابت با مدل جی پی تی -4  شرکت اپن ای آی (OpenAI) است. اما مایکروسافت، که سرمایه‌گذار میسترال ای آی است، جزئیات مربوط به این سرمایه‌گذاری را به طور کامل افشا نکرده است.

مایکروسافت به عنوان بخشی از این همکاری،  15میلیون یورو (معادل 16.3 میلیون دلار ) در این استارت‌آپ فرانسوی سرمایه‌گذاری کرده است.  این سرمایه‌گذاری به عنوان یک تمدید برای سرمایه‌گذاری سری A است که چند ماه پیش انجام شد، و ارزش‌گذاری میسترال‌ای آی (Mistral AI) پس از این سرمایه‌گذاری تغییری نخواهد کرد.

میسترال ای آی (Mistral AI)  پس از آخرین دور سرمایه‌گذاری خود در دسامبر 2023، به ارزش تقریبی 2 میلیارد دلار دست یافت. در آن زمان، این شرکت با رهبری آندرسن هورویتز (Andreessen Horowitz) در دور سرمایه‌گذاری سری A،  موفق به جذب  385 میلیون یورو (حدود 415 میلیون دلار) سرمایه شد. همچنین، اندکی پس از تأسیس، موفق به جذب 113 میلیون دلار به عنوان سرمایه اولیه شده بود.

مایکروسافت اعلام کرده است که این سرمایه‌گذاری در دور سرمایه‌گذاری بعدی میسترال ای آی (Mistral AI) به طور رسمی به سهام تبدیل خواهد شد. با این حال، از آنجا که این سرمایه‌گذاری بر مبنای ارزش‌گذاری سری ای است، سهام نهایی مایکروسافت در این شرکت هوش مصنوعی فرانسوی کمتر از 1% خواهد بود.